Ga naar hoofdinhoud

Tips voor actieradius

Actieradius is het aantal kilometers dat u met een volle accu kunt rijden, voordat u hem weer moet opladen. Dat wordt berekend doordat de elektronica ziet hoeveel stroom (Watt) er nog in de accu zit, en hoeveel stroom (Watt) u op dat moment verbruikt. Die worden door elkaar gedeeld en daar komen de kilometers uit die u op dat moment met dat actuele verbruik, nog kunt fietsen. De actie­ radius kan sterk wisselen, dit heeft met heel veel factoren te maken. Ogenschijnlijk fietst iemand het­ zelfde (ondersteuningsstand, aantal km), maar diegene kan toch meer kilometers fietsen. Hoe zit dat?

  1. Om de meeste kilometers uit uw accu te halen is het belangrijk, om net als een auto, in de laagste ondersteuning en in een lagere versnelling weg te rijden. Dit kost het minste energie voor motor en accu. Tevens is dit behoud van uw versnellingsnaaf, ketting en tandwielen en andere slijtage onderdelen. Heeft u meer ondersteuning nodig om op gang te komen? Geen probleem, maar het verbruik en de krachten op de onderdelen en aandrijving zijn groter, dus minder actieradius en meer onderhoud.
  2. Daarbij is onderweg schakelen ook een must. Blijf niet de hele rit in dezelfde versnelling rijden. Terugschakelen voor de bocht en bij het stoplicht e.d., zoals in een auto, is goed voor de actieradius en beperkt slijtage aan onderdelen van de aandrijving en motor.
  3. Pomp uw banden regelmatig op, ongeveer 1 x per maand. Zorg dat de bandenspanning niet te laag wordt, zo vermindert u de slijtage aan banden en u fietst lichter. Daardoor is uw verbruik lager en fietst u verder met ondersteuning. Laadt een accu nooit volledig vol als u hem niet binnen een week gaat gebruiken. De cellen in een accu vinden het niet prettig als ze opgeladen zijn met energie en die lang vast moeten houden.
  4. Het gewicht van de berijder en de eventuele bagage, hoe zwaarder hoe meer verbruik.
  5. Iedereen trapt/duwt anders op de pedalen en dat heeft invloed op de actieradius. bijv.als u duwt op de pedalen of meer gelijkmatig trapt. Over het algemeen zijn mensen zich niet bewust van hun eigen traptechniek. Door de krachtsensor in de motor, verbruikt u meer als u meer kracht levert op de pedalen. Deze manier van ondersteunen zorgt voor een natuurlijker rijgedrag van de fiets/motor.
  6. Uiteraard de ondersteuningsstand waarin men fietst.
  7. De snelheid die men rijdt, denk aan een auto 100km/u of 120 km/u. Dat is hetzelfde met20km/u of 24 km/u fietsen.
  8. De omgevingsomstandigheden; asfalt/ klinkers/ zandpaden, winderig, heuvels/bruggen,veel stoplichten of bochten, enz.
  9. Weersinvloeden; tegen­ of rugwind en temperatuur zijn daarin het meeste van belang.

Kortom; Het totale aantal kilometers op de display kunnen dus per rit fluctueren. Heeft u de wind mee, dan zullen de kilometers oplopen. Gaat u sneller fietsen (van 19 km/u naar 23 km/u) dan zullen de kilometers afnemen. Wees hierop bedacht en ga er flexibel mee om.

Gemiddelde actieradius

300Wh: gemiddeld 45 km, in de praktijk tussen de 25/65 km.
400Wh: gemiddeld 65 km, in de praktijk tussen de 40/85 km.
500Wh: gemiddeld 85 km, in de praktijk tussen de 55/105 km.
625Wh: gemiddeld 110 km, in de praktijk tussen de 75/125 km.
750Wh: gemiddeld 130 km, in de praktijk tussen de 95/145km.
Deze waardes zijn gebaseerd op een motor van 50Nm, bijv. een Bosch Active Line Plus motor. Een rijdersgewicht van 75kg en gemiddelde rij­ en weersomstandigheden.

Bij een sterkere motor zullen de gemiddeldes dalen. Let op: bovenstaande waardes zijn indicaties waaraan geen enkele rechten ontleent kunnen worden.

Om een nog beter beeld te krijgen van de actieradius kunt u eens kijken op:

https://www.bosch-ebike.com/nl/service/actieradius-calculator

meer E-bike informatie

Scroll naar boven