Ga naar hoofdinhoud

De accu

De accucapaciteit, het aantal wattuur in de accu, kunt u vergelijken met de tankinhoud van uw auto. Hoe groter de accucapaciteit, hoe verder u kunt rijden. Daarnaast is het verbruik tijdens het fietsen heel belangrijk voor hoever u kunt rijden. Hoeveel u verbruikt per kilometer, ligt aan de manier van ge­ bruik, gewicht en manier van fietsen van de berijder, aan de omgeving waarin gefietst wordt en de weersomstandigheden. Kortom; net als met een auto bepaalt u voor een groot gedeelte zelf hoe ver u kunt fietsen met de inhoud van een accu.

Een accu loopt vanaf zijn 1e activatielading jaarlijks iets terug in capaciteit. De fabrikanten geven daar verschillende waardes over aan, maar hou rekening met gemiddeld zo’n 10% per jaar terugloop in capaciteit. De gemiddelde levensduur van een accu is 5 jaar. Vaak blijft hij het langer doen en meestal heeft hij nog voldoende capaciteit, maar een kenmerk van een accu is dat hij het van de 1 op andere dag kan begeven. Vanwege de beperkte levensduur van een accu wordt een accu gezien als een slijtagedeel en heeft hij een wettelijke garantie van 2 jaar.

Accutips voor laden en bewaren:

  1. Rijdt de accu de eerste 3 keer nagenoeg leeg voordat u hem weer volledig vollaadt. Na die 3 keer kunt u hem opladen wanneer u wilt, variatie in laden is daarin belangrijk. Altijd maar 25% leegrijden en weer opladen is niet goed.
    Een accu helemaal leegrijden en dan pas opladen is ook niet goed.
  2. De accu niet dagen aan de acculader laten zitten. Is de accu vol, haal de lader eraf.
  3. Gebruikt u de fiets voor langere tijd niet, langer dan 1 week, laat de fiets nooit met eenlege accu staan. Laadt hem halfvol en leg hem op kamertemperatuur weg. Gebruikt u hem een aantal maanden niet, voorkom dat de accu leeg komt te staan, laadt hem dus op tijd weer bij tot halfvol.
  4. Laadt een accu nooit volledig vol als u hem niet binnen een week gaat gebruiken.
    De cellen in een accu vinden het niet prettig als ze opgeladen zijn met energie en die lang vast moeten houden.
  5. Indien het in de schuur of garage kouder wordt dan 10 gr. Celsius, neem hem mee
    naar binnen en laadt hem op bij kamertemperatuur. Beter voor de accu en beter voor
    de actieradius. Laat de accu eerst op kamertemperatuur komen en zet hem dan pas aan de lader. Dit in verband met condensvorming binnen in de accu.
    Dit geldt ook voor displays. Door koudere nachten in de schuur en overdag in het zonnetje ontstaat er condens in de display, wij zien dit vooral in het voorjaar. Indien mogelijk, maak een gewoonte om de display binnen/ bij kamertemperatuur te bewaren.
  6. Stal de fiets nooit in de zon en uit de wind. De accu raakt oververhit. Denk aan uw mobieltje die in de zon ligt, die wordt ook gloeiend heet en schakelt zichzelf uit door oververhitting. De accucellen kunnen beschadigen en op een later tijdstip problemen geven.

Kortom; een accu is net een mens, regelmatig gebruiken en variëren, hij kan slecht tegen kou en slecht tegen hitte. Het is geen garantie, maar dan is de kans het grootst dat de accu een meer dan gemiddelde levensduur heeft.

meer E-bike informatie

Scroll naar boven