Ga naar hoofdinhoud

Onderhoud aan een e-bike

Onderhoud aan een E-­bike is nog veel belangrijker dan aan een niet E­-bike.
Onze monteurs hebben inmiddels al heel wat ervaring en weten maar al te goed waar de onderhoudsgevoeligheden van de E­bike zitten. Dit zijn soms (hoge) kosten waar u van tevoren niet helemaal op had gerekend. Ook al doet u jaarlijks de onderhoudsbeurten, deze kosten zijn helaas niet te voorkomen. Het gebruik en het aantal kilometers per jaar zorgen ervoor dat de een sneller aan dit onderhoud toe is als de ander. Zelf de E­-bike schoonhouden wanneer het slecht weer is of wanneer er gepekeld is, scheelt ook veel slijtage. Zand en pekel zijn net schuurpapier en roestvorming ontstaat zeer snel aan de kust. Met een tuinslang en een borstel uw fiets afspoelen en afborstelen is al voldoende om zand en pekel te verwij­ deren. Nooit een hoge drukspuit of sterke ontvetters gebruiken. Daarna een doekje erover halen om hem droog te maken en soms de ketting smeren, scheelt heel veel.

Enkele voorbeelden van specialistisch onderhoud voor een E-bike:

  1. De remmen worden niet meer afgesteld d.m.v. een kabeltje. Alle E­bikes hebben hydraulische remmen, simpel gezegd remmen die werken op oliedruk. Hydrauli­ sche remleidingen moeten regelmatig ontlucht, opnieuw gevuld met nieuwe olie en afgesteld worden. Ook zijn vaak de remblokken dan toe aan vervanging.
  2. Ook de ketting en tandwielen hebben het zwaar te verduren. Het is eigenlijk zo dat de krachten van een profwielrenner erop komen te staan. Op een gegeven moment zijn ze aan vervanging toe, eerder dan bij een normale fiets.
    Daarnaast rijden we langer door en in slechtere weersomstandigheden dus is er meer slijtage aan de aandrijving.
  3. Tandriemen i.p.v. van kettingen gaan meer kilometers mee en zijn beter bestand tegen de krachten van de motor. Maar het is geen onderhoudsvrij systeem.
    Ook hier is zand een belangrijke slijtagefactor. Haal er dus ook een borstel of doek overheen als u in slecht weer hebt gereden.
  4. Daarnaast, als het vervangen moet worden omdat het is versleten, zijn de tand­ riem en de tandwielen behoorlijk duurder dan de normale ketting en tandwielen.
  5. Storingen in het elektronische systeem zorgen voor veel uitzoekwerk voordat er überhaupt gerepareerd kan worden. Soms is het snel gevonden maar soms is een monteur eerst een uur of zelfs langer aan het zoeken.
  6. Een verlichtingssnoer van een koplamp zit aangesloten op de motor. Vaak loopt die binnendoor het frame en moet de motor losgehaald worden om hem aan te kunnen sluiten.

meer E-bike informatie

Scroll naar boven